Η φρουκτόζη κάνει κακό;

Η φρουκτόζη – για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα είχε θεωρηθεί ότι είναι ωφέλιμη λόγω του χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και της ανικανότητας (στην καθαρή της μορφή) να προκαλέσει ανταπόκριση της ινσουλίνης.

Συνήθως, συστήνουν την κατανάλωσή της αντί της κανονικής ζάχαρης καθώς όλα τα προϊόντα για τους διαβητικούς περιέχουν φρουκτόζη. Είναι όμως η κατανάλωση της φρουκτόζης ασφαλείς για τον οργανισμό μας;

Ο μεταβολισμός της φρουκτόζης και της γλυκόζης διαφέρει κατά πολύ. Την γλυκόζη – για την λήψη ενέργειας, μπορούν να χρησιμοποιούν όλα τα κύτταρα του οργανισμού. Το 80% γλυκόζης το οποίο έχει καταναλωθεί πηγαίνει στους ιστούς (καρδιά, πνευμόνια, μύες, εγκέφαλος), το υπόλοιπο 20% πηγαίνει στο ήπαρ όπου το 15% αυτής της γλυκόζης μετατρέπεται σε γλυκογόνο και το υπόλοιπο 5% πηγαίνει για την σύνθεση λιπαρών οξέων.

Στην περίπτωση της φρουκτόζης, όλος ο εισερχόμενος όγκος της, εισέρχεται στο ήπαρ, επειδή κανένα κύτταρο δεν μπορεί να την χρησιμοποιήσει. Το συκώτι δεν μπορεί να αφήσει τη φρουκτόζη αμετάβλητη, επομένως όλη η εισερχόμενη φρουκτόζη θα μεταβολιστεί. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, το μεγαλύτερο μέρος της φρουκτόζης μετατρέπεται σε λιπαρά οξέα. Η ενεργοβόρα αυτή διαδικασία εξαντλεί στο συκώτι τα αποθέματα τριφωσφορικής αδενοσίνης (ΑΤΡ) (το ενεργειακό μας νόμισμα) ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνεται μια μεγάλη ποσότητα παραπροϊόντος μεταβολισμού της φρουκτόζης, ουρικού οξέος.

Κατ αυτό τον τρόπο, η υπερβολική πρόσληψη φρουκτόζης οδηγεί σε αύξηση των τριγλυκεριδίων, του ουρικού οξέος και στην υπερφόρτωση του ήπατος. Αλλά αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Μια μεγάλη ποσότητα φρουκτόζης στη διατροφή προκαλεί διαταραχή πολλών μεταβολικών διεργασιών και οδηγεί σε αντίσταση στην ινσουλίνη, σπλαχνική παχυσαρκία, ενεργοποίηση φλεγμονωδών διεργασιών, κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος.

Με βάση τα παραπάνω, η επίδραση της φρουκτόζης στο ήπαρ και στον οργανισμό, εξισώνεται με την επίδραση που έχει το αλκοόλ στον οργανισμό και μπορεί να είναι το ίδιο επιβλαβές.

Αλλά όπως πάντα, το όλο θέμα είναι στη δόση!

Η φρουκτόζη, σε ημερήσια δόση 10-20 γραμμάρια, αυξάνει την ανοχή γλυκόζης, σε δόση 20-30 γραμμάρια δεν προκαλεί βλάβη, αλλά δεν επιφέρει και οφέλη και σε δόση 30-40 γραμμάρια μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στον οργανισμό.

Αφήστε το σχόλιο εδώ:

More in Εργαστήριο Γνώσεων
Ο Τροχός Της Ζωής

Ο κάθε άνθρωπος που στοχεύει στην προσωπική ανάπτυξη και κατανοεί ότι όλες...

Close