ΑΛΗΘΕΙΑ ή ΜΥΘΟΣ; Κάνει ή Δεν Κάνει Να Πίνετε Νερό Την Ώρα Του Φαγητού;

Να πίνουμε νερό κατά την διάρκεια του φαγητού δεν είναι καλό! Είναι ένας διαδεδομένος ισχυρισμός που είμαι σίγουρος ότι τον έχετε ακούσει πολλές φορές, ειδικά αν ασχολείστε με την υγιεινή διατροφή.

Ενώ το νερό νερό έχει πολλαπλά οφέλη στο σώμα κατά την διάρκεια της ημέρας, κατά περίεργο τρόπο η κατανάλωσή του την ώρα του γεύματος μπορεί να δημιουργήσει πολλές διαταραχές στην λειτουργία του οργανισμού.

Στο διαδίκτυο θα βρείτε διάφορα άρθρα, στα οποία οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι δεν κάνει να πίνουμε νερό κατά την διάρκεια του φαγητού. Μάλιστα τονίζουν ότι αυτή είναι η αιτία που μας κάνει να βάζουμε τα περιττά κιλά και ότι το νερό την ώρα του φαγητού αραιώνει τα πεπτικά υγρά, επιβραδύνει την διαδικασία της πέψης και ξεπλένει τα ωφέλιμα ένζυμα.

Είναι όμως έτσι ή μήπως είναι άλλος ένας μύθος;

Σε αυτό το άρθρο θα μάθετε αν πράγματι το νερό την ώρα του φαγητού μπορεί να είναι επιβλαβές για τον οργανισμό; Επίσης θα μάθετε πως είναι καλό να πίνουμε το νερό για μας προσφέρει μεγάλο αποτέλεσμα.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΨΗΣ

Για να δοθεί μια ακριβής απάντηση, αν κάνει ή δεν κάνει να πίνουμε νερό κατά την διάρκεια του φαγητού, καλό θα ήταν αρχικά να δούμε τον τρόπο λειτουργίας του πεπτικού μας συστήματος.

Η διαδικασία της πέψης, δηλαδή η διάσπαση της τροφής σε μικρότερα κομμάτια τα οποία έπειτα μεταφέρονται στο αίμα, ξεκινά λίγο πριν ξεκινήσετε το φαγητό. Από την σκέψη και μόνο ότι μας περιμένει ένα νόστιμο γεύμα, ξεκινά να παράγεται το σάλιο στην στοματική κοιλότητα.

Η παραγωγή του σάλιου είναι το πρώτο στάδιο της διαδικασίας της πέψης. Το σάλιο περιλαμβάνει ένζυμα τα οποία αρχίζουν να αποσυνθέτουν τα κομμάτια της τροφής. Όσο πιο σχολαστικό θα είναι το μάσημα της τροφής, τόσο το καλύτερο.

Έπειτα, ή μαλακή τροφή μεταφέρεται στο στομάχι όπου αναμιγνύεται με τα όξινα γαστρικά υγρά του στομάχου. Όταν το γαστρικό υγρό αναμειχθεί με την τροφή, δημιουργείται ένας χυλός, ο οποίος ονομάζεται γαστρικός χυμός. Έπειτα ο χυλός μεταφέρεται στο δωδεκαδάκτυλο. Στο δωδεκαδάκτυλο ο γαστρικός χυμός αναμιγνύεται με τη χολή και τα παγκρεατικά ένζυμα, την λιπάση, την αμυλάση και την πρωτεάση. Μετά τον δωδεκαδάκτυλο, όλα θα μεταφερθούν στο λεπτό το έντερο, και από τα τοιχώματα του θα περάσουν τα θρεπτικά συστατικά στο αίμα.

Οι ουσίες απορροφώνται από το έντερο μέσω των λαχνών και μεταφέρονται στο κυκλοφορικό σύστημα και συγκεκριμένα την πυλαία φλέβα, η οποία οδηγεί στο συκώτι και από εκεί σε όλο το σώμα.

Αυτή ήταν, με λίγα λόγια, η διαδικασία της πέψης.

Υπάρχουν δύο διαδεδομένα επιχειρήματα ορισμένων ειδικών ΚΑΤΑ της κατανάλωσης νερού την ώρα του φαγητού.

ΤΟ ΝΕΡΟ ΑΡΑΙΩΝΕΙ ΤΑ ΠΕΠΤΙΚΑ ΥΓΡΑ

Το πρώτο επιχείρημα είναι ότι το νερό επιδρά στα οξέα του στομάχου και στα πεπτικά ένζυμα. Πολλοί ισχυρίζονται ότι το νερό την ώρα του γεύματος αραιώνει το γαστρικό οξύ και τα πεπτικά ένζυμα, καθιστώντας πιο δύσκολο για τον οργανισμό να αφομοιώσει τα τρόφιμα.

Θα πρέπει να τονίσουμε, ότι όσοι υποστηρίζουν αυτό τον ισχυρισμό, αυτόματα αναιρούν την ικανότητα του πεπτικού μας συστήματος να προσαρμόζει τις εκκρίσεις του ανάλογα με τις ανάγκες ενός γεύματος.

Δεν χρειάζεται να υποτιμάμε την αποτελεσματική λειτουργικότητα του οργανισμού μας. Πρόκειται για ένα πολύπλοκο σύστημα, το οποίο είναι τέλεια ρυθμισμένο. Αν για κάποιο λόγο το στομάχι αντιληφθεί ότι δεν τα καταφέρνει και δεν του αρκούν τα πεπτικά υγρά, θα ξεκινήσει την παραγωγή επιπλέον ενζύμων ώστε να αυξηθεί η οξύτητά του, ακόμα και αν πιείτε μισό λίτρο νερό. Αυτό το επιβαιβεώνουν ορισμένες έρευνες, τις οποίες θα βρείτε στο τέλος του άρθρου, οι οποίες μας δείχνουν ότι μεγάλες αλλαγές στην οξύτητα του στομάχου δεν παρατηρούνται μετά την κατανάλωση του νερού.

Επίσης υπάρχει ο ισχυρισμός ότι το νερό δεν χρειάζεται πολύ ώρα για να παραμείνει στο στομάχι ακόμα και όταν υπάρχει τροφή. Ένα ποτήρι νερό χρειάζεται περίπου 15 λεπτά για να επεξεργαστεί από το στομάχι.

Αν μελετήσετε την ανατομία του στομάχου (βλέπετε παρακάτω), θα παρατηρήσετε κανάλια από τα οποία επιτυγχάνεται η κίνηση των υγρών δηλαδή τα υγρά περνάνε από την μικρότερη καμπυλότητα του στομάχου, ενώ η στερεά τροφή παραμένει στην μεγαλύτερη καμπυλότητα του στομάχου. Για αυτό αν πίνετε νερό την ώρα του φαγητού, το νερό αυτό θα περάσει και δεν θα παραμείνει για πολυ ωρα στο στομάχι. Αυτό φυσικά ισχύει μόνο για το νερό. Παρακάτω θα σας πω τι συμβαίνει με άλλα ροφήματα όπως αναψυκτικά.

Ωστόσο αξίζει να αναφέρουμε, ότι το 2008 έγινε έρευνα σχετικά με την διάσπαση σκληρών ειδών τροφής στο στομάχι. Στην οποία διαπιστώθηκε ότι πράγματι ορισμένες τροφές έχουν την ικανότητα να μειώνουν την οξύτητα του στομαχου.

ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΥΓΡΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΠΕΨΗΣ

Το δεύτερο επιχείρημα κατά της κατανάλωσης νερού την ώρα του γεύματος υποστηρίζει ότι τα υγρά αυξάνουν την ταχύτητα με την οποία η στερεά τροφή εξέρχεται από το στομάχι. Ότι δηλαδή μειώνεται ο χρόνος επαφής των τροφών του γεύματος με το οξύ του στομάχου και τα πεπτικά ένζυμα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η διαδικασία της πέψης. Ωστόσο, καμία επιστημονική έρευνα δεν υποστηρίζει αυτόν τον ισχυρισμό.

Στην μελέτη που ανέλυσε την κένωση του στομάχου παρατηρήθηκε ότι παρόλο που τα υγρά περνούν από το πεπτικό σύστημα πιο γρήγορα σε συγκρισει με την στερεά τροφή, αυτά δεν είχαν καμία επίδραση στην ταχύτητα πέψης των στερεών τροφών. Συνεπώς, η κατανάλωση του νερού με το γευμα είναι απίθανο να επηρεάσει αρνητικά την πέψη της τροφής. Οι ερευνητές επιβεβαιώνουν ότι το νερό εγκαταλείπει το στομάχι πιο νωρίς από την στερεά τροφή και δεν επιδρά στην ταχύτητα της πέψης.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΕΓΟΝΟΣ

Μάλιστα, μια μελέτη έδειξε ότι αν αφήνουμε το πιρούνι μετά από κάθε μπουκιά και πίνουμε μικρη γουλιά νερού αυτό βοηθά στην καλύτερη μάσηση της τροφής. Αυτό δίνει τη δυνατότητα ελέγχου των σημάτων της πείνας και της πληρότητας. Με αποτέλεσμα να αποτρέπεται σε μεγάλο βαθμό η υπερκατανάλωση τροφής, κάτι που μπορεί να ενισχυσεί ακόμη και την απώλεια βάρους.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ, ΚΑΝΕΙ ή ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ;

Τελικά κάνει να πίνουμε νερό την ώρα του φαγητού; Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το νερό δεν αραιώνει τα στομαχικά υγρά. Μάλιστα αν η τροφή είναι αρκετά ξηρή, τότε όπως είπαμε και παραπάνω, οι μικρες γουλιές σε συνδυασμό με σχολαστικό μάσημα, μπορεί να βοηθήσουν επιπλέον την τροφή να διασπαστεί και να μετατραπεί σε χυλό, ωστε ο οργανισμός να αφομοιώσει πιο αποτελεσματικά τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει η τροφή.

Αν παρατηρείτε ότι συνέχεια κατά την διάρκεια του φαγητού θέλετε να πίνετε νερό, κάντε στον εαυτό σας τις παρακάτω ερωτήσεις:

💧Θέλω πραγματικά την παρούσα στιγμή να φάω; Πολλές φορές μπερδεύουμε το αίσθημα της δίψας με την αίσθηση της πείνας.

💧Πίνω επαρκή ποσότητα νερού ημερησίως; Το πιο πιθανόν ο οργανισμός σας να υποφέρει από έλλειψη νερού.

💧Είναι η διατροφή μου φυσιολογική; Ένα πρόβλημα είναι ότι η διατροφή του ανθρώπου, σε μεγάλο μέρος αποτελείται από στερεές και επεξεργασμένες τροφές, οι οποίες έχουν έλλειψη υγρών. Η συνεχή κατανάλωση στερεάς τροφής μπορεί να συμβάλλει στην δημιουργία της δυσκοιλιότητας. Για αυτό φροντίστε να τρώτε πράσινες σαλάτες μαζί με τα γευματά σας, τα οποία περιέχουν μέχρι και 90% νερό.

Αν, εφαρμόσετε τα παραπάνω – πολύ πιθανόν να μη θελήσετε να πιείτε νερό κατα την διάρκεια του φαγητού. Πάντα να προσπαθείτε να λύνετε την αιτία του προβλήματος και μη προσπαθείτε να απαλύνετε τα συμπτώματα.

Υπάρχει άλλος ένας μύθος σχετικά με το νερό. Ότι δηλαδή πρέπει να πίνουμε 2 λίτρα νερό ημερησίως. Αυτό δεν ισχύει. Αν θέλετε να μάθετε το γιατί, σας προτείνω να διαβάσετε το σχετικό άρθρο. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 👉 ΑΛΗΘΕΙΑ ή ΜΥΘΟΣ; Να Πίνουμε 2 Λίτρα Νερό Την Ημέρα!?

ΝΕΡΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ

Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι, η κατανάλωση του νερού 20 λεπτά πριν το φαγητό έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Το πρώτο είναι ότι ενυδατώνει τα πεπτικά συστήματα. Παράδειγμα η χολή αποτελείται πάνω από 90% νερό, όπως και το σάλιο. Κατ αυτό τον τρόπο το σώμα θα έχει αρκετά υγρά για να χωνέψει αποτελεσματικά την τροφή.

Και το δεύτερο πλεονέκτημα από την κατανάλωση του νερού πριν το φαγητό, είναι ότι ρυθμίζει την όρεξή σας και βοηθά να αποφύγετε την υπερκατανάλωση τροφής, κάτι που μπορεί να ενισχύσει την απώλεια βάρους. 

Μια μελέτη διάρκειας 12 εβδομάδων έδειξε ότι οι συμμετέχοντες που έπιναν 2 ποτήρια νερού πριν από κάθε γεύμα έχασαν 2 κιλά περισσότερα από αυτούς που δεν το έκαναν. Η συγκεκριμένη έρευνα δείχνει επίσης ότι το πόσιμο νερό μπορεί να επιταχύνει το μεταβολισμό. Είναι ενδιαφέρον ότι ο αριθμός των θερμίδων που καίγονται μειώνεται όταν το νερό βρίσκεται κοντά στη θερμοκρασία του σώματος. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι το σώμα χρησιμοποιεί περισσότερη ενέργεια για να θερμάνει το κρύο νερό μέχρι τη θερμοκρασία του σώματος.

Εδώ θέλει προσοχή, οι παραπάνω επιδράσεις των υγρών στον μεταβολισμό και τη μείωση βάρους ισχύουν κυρίως για το νερό και όχι για ροφήματα με θερμίδες π.χ. αναψυκτικά. Σε μια άλλη μελέτη, η συνολική πρόσληψη θερμίδων ήταν 10-15% υψηλότερη όταν οι άνθρωποι έπιναν σακχαρούχα ροφήματα, χυμούς ή αναψυκτικά με τα γεύματα τους.

Θα ήθελα φίλοι μου να γράψετε στα σχόλια, αν έχετε την συνήθεια να πίνετε νερό πριν ή κατά την διάρκεια του φαγητού.

Πραγματικά, αυτή η στατιστική θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον!

πηγές

  1. Disintegration of Solid Foods in Human Stomach
  2. Effect of different quantities of a sugared clear fluid on gastric emptying and residual volume in children: a crossover study using magnetic resonance imaging
  3. Sedation in children: adequacy of two-hour fasting
  4. Drinking 300 mL of clear fluid two hours before surgery has no effect on gastric fluid volume and pH in fasting and non-fasting obese patients
  5. Effects of posture on the physiology of gastric emptying: A magnetic
  6. Role of the proximal and distal stomach in mixed solid and liquid meal emptying [1]
  7. Role of the proximal and distal stomach in mixed solid and liquid meal emptying [2]

Discussion

  1. Avatar
    Anthoula

Αφήστε το σχόλιο εδώ:

More in Εργαστήριο Γνώσεων
Γιατί Να Πίνετε Κάθε Μέρα Μηλόξυδο;

Πολύ πιθανόν να έχετε ακούσει για τα οφέλη που προσφέρει το φυσικό...

Close